برای جلوگیری از انباشت مشکلات؛ اتحادیه‌های زنبورداری باید قوی و مطالبه گر عمل کنند

برای جلوگیری از انباشت مشکلات؛ اتحادیه‌های زنبورداری باید قوی و مطالبه گر عمل کنند

یکی از صنعت‌های بسیار پر مشکل که سال‌هاست هرروزه بر مصائب اهالی آن افزوده‌شده و مشکلاتش کمتر حل‌شده، صنعت زنبورداری است که اگرچه پیکان اول به سمت بی‌تدبیری و عدم توجه نهادهای متولی دولتی و اینکه متأسفانه مسئولین ما هنوز به اهمیت این صنعت واقف نیستند، برمی‌گردد ولی اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها نیز باید با عملکرد قوی و مسئولانه و مطالبه گری از انباشت مشکلات جلوگیری کنند.

به گزارش مرجع نیازمندی‌های صنعت زنبورداری ایران، انبوه مشکلات موجود در صنعت زنبورداری ایران و متأسفانه افزوده شدن هرروزه چالش‌های جدید، این صنعت را به یکی از پر مشکل‌دارترین و بحرانی‌ترین صنوف تبدیل کرده و سبب شده بسیاری از زنبورداران به دلیل ناتوانی از حل این مشکلات، عطایش را به لقایش بخشیده و از این شغل خارج شوند.

در این میان نقش اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها به‌عنوان نمایندگان قانونی این صنف بسیار مهم است و جای خالی انجمن‌ها و سازمان‌های مطالبه گر نیز به‌شدت احساس می‌شود.

اگر بخواهیم به دلایل انباشتگی این مشکلات بپردازیم، پیکان اول به سمت بی‌تدبیری و عدم توجه نهادهای متولی دولتی و اینکه متأسفانه مسئولین ما هنوز به اهمیت این صنعت واقف نیستند، برمی‌گردد.

هنوز در مراجعات و پیگیری‌ها با این توجیه غیرمنطقی روبرو می‌شویم که اگر عسل تولید نشود چه می‌شود یا اگر مردم عسل نخورند، مشکل خاصی پیش نمی‌آید! شوربختانه بسیاری از مسئولین ما، هنوز حاصل این صنعت را تنها تولید عسل می‌دانند و به سلامت‌محور بود محصولات جانبی و ترکیبی فراوان زنبورعسل واقف نبوده و از اهمیت گرده‌افشانی و حضور این حشره قرآنی به‌عنوان ضامن بقای کره خاکی، نظم اکوسیستم، تنوع زیستی و تولید و بهبود محصولات کشاورزی و اهمیتی که در امنیت غذایی موجود کرده زمین دارد، اطلاع درستی ندارند.

ضعف زیرساخت‌های اقتصادی و مالی این صنعت، نبود متولی واحد و نیز عدم فعالیت صحیح، کاربردی و اصولی اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها نیز از دیگر دلایل انباشتگی مشکلات این صنف است.

در راستای وظایف اتحادیه‌ها در برون‌رفت از این مشکلات، موارد زیر ضروری به نظر می‌رسد:

  1. یکی از وظایف اتحادیه‌ها و تعاونی‌های زنبورداری می‌تواند نظارت بر اصناف و واحدهای متخلف باشد تا این صنعت از تقلب و بی‌اعتمادی دور بماند، در این زمینه در برخی استان‌ها بسیار خوب کارشده ولی در دیگر استان‌ها متأسفانه با مماشات و عدم سختگیری اتحادیه‌ها برابر این متخلفین روبرو هستیم.
  2. ایجاد تسهیلات لازم برای آموزش‌های موردنیاز زنبورداران، به‌طور مستقل یا با کمک سازمان‌های دولتی یا غیردولتی از دیگر وظایف اتحادیه‌ها و تعاونی‌هاست که می‌بایست در اموری مثل مبارزه با آفت و بیماری‌ها، استحصال محصولات جانبی زنبورعسل، آموزش مدیریت علمی، دامپزشکی زنبور و شناخت داروها، مدیریت ترکیبی جامع در برابر عوارض و آفات و آموزش بازاریابی و فروش محصولات، با حضور اساتید مجرب علمی و کارآزموده این مواد به‌صورت کاربردی آموزش داده شود.
  3. احصای مشکلات محلی زنبورداران و لیست کردن مشکلاتی که در صنعت زنبورداری عمومی نیست و مختص تنها همان منطقه، شهر یا استان است.
  4. آسیب‌شناسی و ارائه راه‌حل‌های مناسب کاربردی در جهت حل مشکلات این صنعت و انتقال این راه‌حل‌ها به متولیان دولتی و مسئولین کشوری.
  5. ایجاد کمپین‌های مطالبه گری از طریق نامه‌نگاری، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و ایجاد مشارکت، تعامل و اتحاد بین زنبورداران و جلب حمایت مردمی
  6. تشکیل کمیسیون‌های رسیدگی به شکایات، حل اختلاف و بازرسی واحدهای صنفی، رسیدگی به اختلافات بین زارعین و زنبورداران و حل اختلاف داخلی اهالی صنعت.
  7.  بازاریابی و توسعه فروش برای اعضای اتحادیه و تعاونی برای پیشرفت اقتصادی اعضا و ثروت آفرینی.
  8. ارائه پیشنهاد به‌منظور تعیین نرخ کالاها، خدمات و محصولات زنبورعسل در جهت سود عادلانه زنبورداران و تلاش برای کوتاهی دست واسطه‌ها.
  9. فرهنگ‌سازی عمومی برای رواج مصرف محصولات زنبورعسل و تبلیغ برای سلامت‌محور بودن این محصولات .
  10. تلاش همه‌جانبه برای کاهش مشکلات صنعت زنبورداری، از طریق رایزنی با متولیان، جذب سرمایه و تسهیلات، توسعه بازار کسب‌وکار و شرکت در کارگروه‌های تصمیم‌گیری و تلاش برای داشتن نماینده در مجامع مختلف.

به گزارش پرتال جامع نیازمندی‌های صنعت زنبورداری، همه این کارها و تلاش‌ها و هدفمندی فعالیت‌های اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها منجر به کاهش مشکلات این صنعت و همنوایی و مشارکت با دیگر متولیان زنبورداری شده و از انباشت مشکلات این صنعت جلوگیری می‌کند.

در این میان باید افرادی در هیئت‌مدیره‌های اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها قبول مسئولیت کنند یا انتخاب شوند که از توانایی‌های تخصصی برخوردار بوده و مشکلات این صنعت را با جان‌ودل درک کرده و دستی بر آتش داشته باشند. همچنین باید افرادی باشند که از قدرت روابط عمومی و ارتباطات قوی برخوردار باشند و وقت و فرصت کافی برای حضور در این پست را داشته باشند و بتوانند کامل و تمام‌وقت برای این مسئولیت زمان بگذارند. امید است فعالیت مؤثرتر و مطالبه گری اتحادیه‌ها، همراه با تلاش و مشارکت مضاعف بتواند از مشکلات و تنگناهای این صنعت بکاهد./