نکات مهم برای طراحی لیبل بسته بندی عسل

نکات مهم برای طراحی لیبل بسته بندی عسل

عسل طبیعی یکی از بهترین مواد طبیعی در طبیعت است که متاسفانه در ایران، در مرحله عرضه توجه کمکی به آن می شود. شاید یکی از مهمترین دلایلی که در سال های اخیر فروش عسل در ایران و صادرات عسل باکیفیت ایرانی باچالش های زیادی مواجه بودهاست، عدم توجه به بسته بندی مناسب است. بسته بندی حرفه ای و جذاب عسل طبیعی می تواند یک روش بازاریابی برای عسل باشد. به ویژه اگر قصد فروش عسل از طریق غیرحضوری را داشته باشیم. در بین پارامترهای مهم بسته بندی عسل، لیبل یکی از مهمترین مواردی است که به جرئت می توان گفت توسط زنبورداران و عرضه کنندگان عسل طبیعی نادیده گرفته شده است.

لیبل بسته بندی عسل در دنیای امروز شبیه به فردی عمل می کند که در بازارچه های قدیمی تبلیغ فروش عسل خود را می کرد. بسیاری از مراحل بازاریابی و فروش عسل را می توان با استفاده از لیبل مناسب شکل داد. این یعنی هرچقدر برای لیبل بسته بندی عسل هزینه کنید، از آن طرف فروش بیشتر و سود بالاتری خواهید داشت. دقت کنید که هزینه برای طراحی لیبل عسل تنها یک بار انجام می شود اما می تواند تا ماه ها وظیفه خطیر بازاریابی و فروش عسل را بر عهده بگیرد.

در ادامه این مطلب سعی کرده ایم به برخی نکات مهم در مورد لیبل بسته بندی عسل اشاره کنیم. اگر شما هم قصد دارید در خرده فروشی عسل موفق تر عمل کنید، بد نیست این مطلب را با دقت مطالعه کنید

از طراح حرفه ای و متد روز استفاده کنید

اگر به اهمیت لیبل بسته بندی عسل واقف باشید، هیچ گاه کار طراحی لیبل را به افراد بی تجربه و غیرحرفه ای نمی دهید. همانطور که در بالا نیز اشاره شد، لیبل وظیفه خطیری بر عهده دارد و به همین علت است که نمی توان طراحی آن را به هر فردی سپرد. برای طراحی لیبل بی مهابا هزینه نکنید؛ اما تا جای ممکن طراحی آن را به افراد حرفه ای بسپارید

یکی از مهمترین نکات برای طراحی لیبل این است که از متد روز برای این طراحی ها استفاده کنید. شاید زمانی درست کردن لیبل بدون نوشته و نوشتن دستی نوع عسل بر روی آن اهمیت داشت؛ اما امروزه طراحی های اختصاصی برای هر کدام از بسته بندی های عسل اهمیت دارد. همچنین نوع طراحی های گذشته با امروز نیز متفاوت شده است. سعی کنید از متد روز برای طراحی ها استفاده کنید.

برای هر نوع عسل، لیبل اختصاصی داشته باشید

یکی از مهمترین نکات برای استفاده از لیبل برای بسته بندی عسل طبیعی، لیبل های اختصاصی است. اگر شما فقط یک نوع عسل چهل گیاه یا چند گیاه عرضه می کنید، نیازی به طراحی اختصاصی لیبل نخواهید داشت. اما اگر انواع عسل از کنار، گون و آویشن گرفته تا عسل های خاص مثل عسل خارکیوار برای فروش دارید، باید لیبل های متفاوتی برای آن ها طراحی و استفاده کنید.

اختصاصی شدن لیبل برای هر نوع عسل به این معناست که رنگ، المان های به کار گرفته شده و اطلاعات در مورد همان عسل بر روی لیبل درج شده باشد. با این حال تمامی لیبل های برند شما باید در یک طیف طراحی یا اصطلاحا یک تم Theme باشند. در این صورت وقتی عسل های شما در قفسه یک فروشگاه چیده می شود، تفاوت عسل ها با هم مشخص است.

از رنگ ها و المان ها به درستی بهره ببرید

برای طراحی لیبل عسل باید از المان های مناسبی استفاده شود. بهترین المان ها استفاده از شش ضلعی، زنبور، عسل و گیاهی است که عسل از آن به دست آمده است. این که طراح تا چه اندازه بتواند از این المان ها به صورت حرفه ای استفاده کند، به تجربه او وابسته است. با این حال بهتر است شما هم به طراح لیبل نکات مختلف را گوشزد کنید تا با حال و هوای صنعت زنبورداری آشنا شود.

نکته دیگر استفاده هوشمندانه از رنگ است. برای اینکه بتوانید جذابیت ایجاد کنید، بهتر است از رنگ های مختلف استفاده کنید. لازم نیست همیشه تمامی رنگ ها زرد و نارنجی باشد. رنگ های شاد و جذاب باعث می شوند تا چشم خریدار را به خود جذب کند و احتمال خرید بیشتر شود

اطلاعات کافی بر روی لیبل درج کنید

متاسفانه یکی از مهمترین مشکلات صنعت زنبورداری ایران این است که اطلاعات کافی بر روی لیبل بسته بندی محصولات درج نمی شود. از میزان مواد درونی عسل طبیعی مثل ساکارز، اچ ام اف و... گرفته تا خواص و منطقه برداشت عسل. همه این موارد به اعتماد سازی کمک خواهد کرد. قطعا شما در زمانی که خریدار قصد خرید و انتخاب عسل را دارد حضور ندارید، پس هرچه اطلاعات بیشتری روی لیبل قرار دهید، احتمال خرید افزایش می یابد.

دقت کنید که عسل های تک گل خواص مختلف دارند. همچنین برخی عسل ها ممکن است برای بانوان باردار یا بیماران خاص مضر باشد. بهتر است تمامی اطلاعات در مورد خواص اثبات شده و موارد منع مصرف عسل طبیعی را بر روی بسته بندی درج کنید. خریدار عسل با مطالعه این اطلاعات، اعتماد بیشتری به برند شما خواهد کرد.

برای چاپ لیبل بسته بندی عسل هزینه کنید

اگر تمامی موارد بالا را رعایت کنید اما در هنگام چاپ به کیفیت چاپ دقت نداشته باشید، قطعا هزینه های قبلی را به دور ریخته اید. زمانی هزینه ها چه از نظر مالی و چه از نظر زمانی که برای طراحی لیبل بسته بندی عسل به ثمر می نشیند که شما برای چاپ هزینه کنید. هزینه کردن برای چاپ حتی از هزینه کردن برای طراحی هم مهم تر است. متاسفانه برخی از عرضه کنندگان عسل به این موضوع توجهی ندارند و همین عاملی برای شکستشان می شود.

برای چاپ لیبل عسل حتما با برخی افراد حرفه ای مشورت کنید. در این صورت می توانید بهترین چاپخانه در شهر خود را برای چاپ لیبل ها انتخاب کرده و با قیمتی مناسب آن را اجرا کنید. باز هم تاکید می کنیم که به هیچ وجه در مرحله چاپ، راضی یبه چاپ بی کیفیت نشوید. چاپ بی کیفیت یعنی بازاریابی که هیچ حرفی برای گفتن ندارد. قطعا شما نمی خواهید عسل طبیعی باکیفیت خود را به دست چنین بازاریابی بسپارید.